Matti Sarmela
Länsimaiden rappio
1. Vapaa kasvatus
2. Suomalainen ihmiskunto
3. Rajaton seksuaalisuus
4. Väkivallan läsnäolo
5. Uuden sukupolven synnytyslaitos
6. Planetaarinen aika
PIIKKEJÄ
Keräilijä-metsästäjät, mammutit ja kehitysoppi. (Suomen Luonto 2006)
Uudelleen luodut kotieläimet täysin tekniikan hallinnassa. (HS 2004)
Kuinka kehitysusko voittaa ihmisen (Käsikirjoitus 1987)
Onko kansallisten kulttuurien aika kuolla. (Vanajanlinnan EY-seminaari 1991)
Euroyhteisöstä syntyy mannerkulttuuri. (Eduskunnan sivistysvaliokunta 1992)
Suomen kohtalo. Mielenosoituspuhe. (Eduskuntatalo 1992)
Mannerkulttuuri (Käsikirjoitus 1993)
Suomalainen mannervaltio (Käsikirjoitus 1994)
Postlokaalinen yliopisto ja minä. (Tiedepäivät 1997)
Globaali meritokratia (Käsikirjoitus 1999)
Historian voittajat (Historian päivät 1999)
Uuden tulevaisuuden uhka. (Elonkehä 2004)
Rummuista on tehtävä kansainvälinen kulttiväline.
Mikä on tulevaisuuden sampo? (Vihreä Pankki)
6.4.2022 Yhteisöllisyyden kuolema
15.1.2022. Ympäristödiktatuuri − ilmastonpelastuksen totalitarismi
15.1.2022. Lintujen katoaminen. Luonnonsuojeluideologia uhkaa lintulajistoa
28.9.2020. Syntyvyys ‒ uuden sukupolven synnytyslaitos pelastaa ihmislajin
15.1.2022. Kuntien kuolema
Matti
Sarmela
15.1.2022
Lintujen katoaminen. Luonnonsuojeluideologia uhkaa lintulajistoa
Kuinka linnut kuolevat. Olen Päijänteen saaressa seurannut 60 vuotta lintujen pesintää ja mielestäni pihapiirin lintujen katoamiseen suurimpana syynä ovat haukat ja pöllöt, jotka viime vuosikymmenten aikana ovat olleet lintujensuojelun ykköskohteita, ja tietenkin myös varikset, tikat ja oravat, nekin kuuluvat nyt totaalisen suojelun piiriin. Vuosikymmeniä sitten meidän vanhassa luhtiaitassa pesi säännöllisesti räystäspääskyjä ja muita pihalintuja, mökin terassilla asui harmaasieppo, ladossa västäräkki; peipposia, kivitaskuja, ja rastaita oli paljon, samoin kahlaajia, suokukotkin kisailivat rantaniityllä. Kahlaajat ovat hävinneet lähes kokonaan, viime vuonna oli syöty lehtokurppakin. Kaikki avopesiä tekevät lintulajit ovat vähenemistään vähentyneet, pihapiiriin jäivät vain sellaiset, jotka pesivät pöntöissä; nyt ei ole juuri kirjosieppojakaan, jäljellä ovat vain talitintit. Saaren ympäristö tuskin on köyhtynyt siitä, mitä se oli 1960-luvulla, jolloin Pohjois-Päijänteen vesi oli täysin saastunutta, melkein lipeävettä.
Viimeistä edellinen räystäspääskypari pesi meidän mökin kurkihirren päällä, kun rakensin terassin seinää 10 sentin päähän sen pesästä. Vaikka kuinka hakkasin ja sahasin, niin pääskyset eivät siitä häiriintyneet, vaan kasvattivat poikasensa ja saivat ne lentoon; koko pesye kävi silloin tällöin tervehtimässäkin meitä. Seuraavana kesänä räystäspääsky pesi verstaani oven yläpuolella ja kasvatti sinä kesänä toisenkin poikueen. Me kuljimme samasta ovesta. Mutta sitten lähistölle ilmestyi ampuhaukka ja pääskyset katosivat, ne käyvät vielä keväisin tutkimassa kaikki rakennukset, mutta eivät jää pesimään. Pihoissa pesivät linnut turvautuvat ihmiseen, ne alkavat mieluiten rakentaa pesää, jos kesämökillä on jatkuvasti asukkaita.
Räystäspääskyjen viimeisiä turvapaikkoja ovat olleet venesatamat. Ne ovat siirtyneet pesimään laiturien ja vanhojen maantiesiltojen alle, jonne eivät oravat eivätkä variksetkaan pääse. Meillä Päijänteellä silkkiuikut eivät ole enää moniin vuosiin kyenneet kasvattamaan aikuisiksi enempää kuin kolme poikasta kesässä, useampaa ne eivät kykene suojelemaan harmaalokkeja ja muita saalistajia vastaan. Räkättirastaskaan ei pesi enää metsässä, vaan pihapuissa tai rakennusten nurkissa. Kalalokitkin ovat siirtyneet pesimään aitan katolle. Nykyisin esimerkiksi haahkojen pesät säilyvät enää vain talojen pihoissa, ja kun haukat ja pöllöt levittäytyivät kaupunkeihin, Katajanokaltakin pulut katosivat, muuttivat maalle; muutaman pulun söi kanahaukka meidänkin terassilla. Satakielet katosivat, kohta taitavat mennä mustarastaatkin. Lehdissä on julistettu suurena luonnonsuojelun saavutuksena, kuinka merikotkille on syntynyt ennätysmäärä poikasia, tällaiset ilouutiset tietävät haahkojen ja muiden vesilintujen häviämistä Suomen vesiltä.
Ainoat vesilinnut, joiden poikueet näyttävät säilyvän, ovat sinisorsa, rantasipi ja tavi. Sorsaa ainakin lokit pelkäävät. Se tarttuu leveällä nokallaan lokin siipeen tai jalkaan ja ravistaa sen poikki. Sorsa voi todella vatkata lokkiparan hengiltä. Tavin poikaset ovat jo pienestä pitäen vikkeliä sukeltajia, niitä ei helposti tavoiteta. Joutsenilla on neljä poikasta niin kuin ennenkin ja kalalokeilla kaksi, mutta niitä puolustaakin koko yhdyskunta. Pari vuotta sitten (2019) saareen ilmestyi kurkipari ja lähistölle haikaroita; joutsen, kurki ja haikara, siinäkö ovat vesilinnut, jotka tulevat enää selviämään petolintujen suojelun aikakaudella.
Turvaton elinympäristö. Nykyisen luontoideologian jatkuessa kaikkia talonpoikaiskukulttuurin aikana Suomen levinneitä pihalintuja uhkaa häviäminen. Ennen pihapiiriin tulleet haukat ammuttiin ja naulattiin siivet levällään aitan oven yläpuolelle varoitukseksi muille. Lähellä olevat lokinpesät hävitettiin. Orava oli riistaeläin, se ei tullut ihmisten pihoihin, eivätkä varikset ja harakatkaan, ne uskaltautuivat vasta syksyllä tunkioille ja riihen nurkille. Nykyisin maaseudun yleisin pihalintu on varis. Kaikki oli kohtalaisen hyvin vielä silloin, kun petolinnut ja lokit kävivät syömässä kaatopaikoilla, mutta nyt ei mikään ole enää turvassa.
Linnuilla, kuten räystäspääskysillä on oma kulttuurinsa ja elämän strategiansa. Ennen perimistä ne tutkivat tarkasti, mitä uhkia ympäristössä on, ja ymmärtävät hyvin, että jos paikalla on paljon petolintuja, tikkoja tai oravia, niiden poikaset syödään ja kesän pesiminen menee hukkaan. Jos Suomesta ei enää löydy turvallisia elinympäristöjä, linnut muuttavat johonkin muualle.
Asiantuntijat ovat kertoneet minulle, ettei lintujen katoamisen syynä ole turvattomuus, vaan elinympäristön köyhtyminen, ravinnon puute, maatalous, soiden ojittaminen, muuttomatka Afrikkaan, ilmaston muutos... Jopa asuintalojen pihapiirit ovat liian köyhiä, istutuksia on liian vähän eikä ravintoa riitä. Minusta asia on päinvastoin. Pihat ovat jatkuvasti rehevöityneet, koko maa on pusikoitumassa umpeen. Ennen ei omakotitalojen pihoissa kasvanut juuri mitään, pari sireenipensasta, maalaistaloista nyt puhumattakaan. Entisaikaan ei hämäläisissä eikä karjalaisissa talonpoikaiskylissä kasvanut edes puita ja pihan ruohonkin söivät lampaat, mutta siellä oli turva. Nykyisin pihat on pikemminkin istutettu jo niin täyteen, etteivät linnut koe niitä turvallisiksi, ne eivät viihdy tiheiköissä, vaan puoliavoimissa puistoissa ja puutarhoissa, joissa on näkyvyyttä.
Pääskyset ovat kuulemma siirtyneet venesatamiin ja siltojen alle, koska lehmien vähennyttyä ei ravintoa ole muualla kuin järvillä. Meidän saaressa oli aikoinaan paljon pääskysiä, vaikkei maatiloja ollut lähistöllä, vesi oli täysin lipeävettä eikä rannoilla kasvanut edes järviruoko. Tänä päivänä meidänkin saaren rantoja kiertävistä ruovikoista löytää varmaan ravintoa siinä kuin laiturien altakin.
Pahimpia peipposten ja muiden pikkulintujen pesien hävittäjiä ovat tikat, ne kiertävät jatkuvasti saarta ja tutkivat jokaisen puun. Kun olen seurannut, kuinka käpytikka tuhoaa systemaattisesti saaren peipon pesät, tuntuu epäuskotavalta, että niiden häviämisen syynä on ravinnon puute tai ilmastonmuutos. Luonto korjaa itsensä, linnut sopeutuvat ravinnon vaihteluihin, mutta kun ampuhaukka alkaa istuskella pihapuussa, pikkulinnut katoavat enkä tiedä tulevatko ne enää takaisin. Jäljelle jää vain muutama sulka.
Totaalinen luonnonsuojelu, kaikkien lintujen, ennen kaikkea petolintujen määrän kasvattaminen, on muuttanut pysyvästi eri lajien, ennen kaikkea petolintujen ja niiden saalislajien välisiä suhteita. 1960-1970 -luvulla maatalouden rakennemuutos lopetti Suomesta pientilat, pienviljelijöiden kulttuurin, ja muutti kokonaan sen pihapiirin, johon vuosisatojen kuluessa Suomeen levinneet pikkulinnut olivat sopeutuneet. Entisaikaan oli tapana, että talojen päädyissä oli avoin luukku, josta pääskyset pääsivät vintille pesimään. Nykyisissä rakennuksissa on tuskin edes paikkaa, johon pikkulinnut voisivat tehdä pesänsä. Kun nyt on syyllistetty karjatilalliset ja aletaan vaatia, että maatiloilla tulee olla bioreaktori, alkaa uusi rakennemuutos. Maatalous muuttuu agroteollisuudeksi, automatisoiduksi suurtuotannoksi, jonka luomaan teknoympäristöön tuskin monet nykyisistäkään lintulajeista voivat jäädä pesimään. Muuttomatka Afrikkaan on varmaankin yksi syy lintujen vähenemiseen, mutta jospa tulevaisuudessa pikkulinnut eivät enää muuta meille asti, koska Suomi on niille liian vaarallinen pesimisympäristö.
(Alkuperäinen 30.8.2019)
Matti Sarmela
28.9.2021
Syntyvyys ‒ uuden sukupolven synnytyslaitos pelastaa ihmislajin
Uusi totaalinen rakennemuutos. Rakennemuutos digitaaliympäristöön synnyttää universaalin yhtenäiskulttuurin, jossa ei ole enää mitään vanhoja yhteisörakenteita, tuskin edes kansallisvaltioita, jotka kykenisivät huolehtimaan maailmankansalaisten sosiaalisesta turvallisuudesta tai työvoiman tuottamisesta. Digitalisaatio ja robotisaatio tekee maapallosta yhden planetaarisen talousalueen, jossa vallitsee tavaroiden ja työvoiman vapaa liikkuvuus, globaali talous. Tulevat sukupolvet eivät enää synny johonkin yhteisöön, he eivät kuulu kansallisvaltioon eikä heillä ole enää kotiseutua tai muuta paikallista identiteettiä, kuin joku gigapoli, jossa he kulloinkin asuvat.
Postlokaalisessa maailmankulttuurissa avioliitto katoaa eivätkä lapset kasva enää perheissä niin kuin paikallisten kulttuurien aikakaudella. Tilalle tulee ilmeisesti oma teknosysteeminsä tai konserninsa, joka tuottaa globaalin työvoiman. Valvottu, kaupallinen lisääntymislaitos vapauttaisi lopultakin ihmisen kaikesta lokaalisen kulttuurikauden perinnöstä ja niistä velvollisuuksista, joita nykyisen ajan kansallisvaltiossa eläminen yksilölle asettaa. Reproduktiolaitokselle voidaan keksiä joku inhimillinen nimitys ja luonteeltaan ne olisivatkin yhteisöjä, jossa uudet sukupolvet syntyisivät, kasvaisivat ja saisivat parhaan tieteellisteknisen valmennuksen tulevaa globaalia työelämää varten.
Kehitys on jo tässä
Avioliitto muuttuu seksikontakteiksi. Länsimaissa ei enää ole seksuaalinormeja eikä niitä ihanteita, jotka pitivät pystyssä paikallisyhteisöjä, niiden avioliitto- ja perheinstituutioita. Vähitellen kaikkialla maailmassa vallitsee ns. promiskuiteetti, täydellinen seksuaalinen normittomuus ja sosiaalinen anomalia. Rajoja rikkova taide, tajuntateollisuus, feminismi tai seksitutkimus eivät varmaankaan löydä enää mitään sellaista entisajan seksuaalinormia tai -ihannetta, jonka ikeestä nykyajan ihminen tulisi vapauttaa.
Länsimainen ihminen on jo single, yksilöihminen, joka ei kykene elämään kestävissä ihmissuhteissa, joka ei todellisuudessa pysty rakastamaan muita kuin itseään, jolla ei ole kohta pysyvää sukupuoltakaan. Postlokaalinen maailmankansalainen voi elämäntilanteensa mukaan elää eri puolilla maapalloa, homo-,hetero, muissa seksisuhteissa, harrastaa polyamoriaa, polygamiaa, polyseksiä kaikenlaisissa ihmissuhteissa, eikä mikään suhde kestä enää niin kauaa kuin lasten kasvattaminen aikuiseksi vaatisi. Kestävä, "elinikäinen" avioliitto on vapaan seksikulttuurin antirakenne ja menettää merkityksensä.
Feminismi ja miessukupuolen jatkuva syyllistäminen on johtanut jatkuvaan perheensisäiseen vertailuun, koko kulttuurin sukupuolittamiseen ja samanlaisuustasa-arvon vaatimiseen. Entisajan perheen sisäinen roolijako ja roolimallitkin ovat kadonneet, nykyajan lapset elävät ydin-, uus-, sateenkaari- ja sijaisperheissä, yhä useammat yksinhuoltajaperheissä; pirstoutunut perheinstituutio ei enää tarjoa uusille sukupolville tasapainoista ja turvallista kasvuympäristöä.
Vapaa kasvatus on tuhonnut vanhemmuuden. Koteihin ja kouluihin masinoitu vapaa, väkivallaton kasvatus on muuttanut perheen ja koulujenkin perinteiset auktoriteettisuhteet, ja tuottanut Suomeenkin "mä haluun" -narsisteja, egonuoria, jotka eivät kykene luomaan pitkäaikaisia ihmissuhteita eivätkä sopeutumaan yhteiskuntaan. Luottamus toiseen ihmiseen, lähimmäisyys, empatia, hyvä käytös, kaikki yhteisönormit ja velvollisuudet katoavat. Vapaa kasvatus kumuloituu sukupolvi sukupolvelta. Tulevaisuudessa lapset kasvavat yhä itsekeskeisemmiksi eivätkä edes halua uhrata elämästään vuosikymmeniä jälkeläisten hoitamiseen.
Lapsiperheissä on yhä enemmän ongelmia, joihin yhteiskunnan on puututtava. Vanhemmat eivät jaksa kasvattaa lapsia yhteiskunnassa, jossa heiltä on otettu pois todelliset oikeudet ja auktoriteetti. Yhteiskunta, jopa tuomioistuimet vahtivat lasten oikeuksia, vaatimatta heiltä velvollisuuksia tai kunnioitusta vanhempiaan kohtaan. Kurinpito-ongelmat alkavat uhata jo koululaitostakin, opetuksen taso laskee eikä kukaan tiedä, selviävätkö suomalaiset enää globaalissa työkilpailussa.
Teknisesti yhä vaativammaksi käyvässä yhteiskunnassa vanhemmuuden yllä kasvaa ahdistus siitä, ettei heidän lapsensa menesty koulussa vaan ajautuu huono-osaiseksi ja kenties huumeidenkin käyttäjäksi. Yhä useammat nuoret katsovat, etteivät he pysty kasvattamaan lapsiaan yhä epävarmempaan yhteiskuntaan eivätkä varjelemaan heitä nykykulttuurin uhilta ja ongelmilta. Lapsiperhe ei enää ole onnellisen elämän perusta.
Globaali elämänmuoto. Jos työ muuttuu yhä lyhytjännitteisemmäksi projekti- tai pätkätyöksi tai yrittämiseksi, omaa uraa ei voi uhrata avioliitolle ja perheelle. Elämä on jatkuvaa muutosta, yhä hektisempää liikkumista, kännykkäelämää, ajelehtimista globaaleissa nettilaumoissa. Työmarkkinoita kiertävä projektityöläinen kykenee selviämään vain yksin, taistelemalla oman olemassaolonsa ja oikeuksiensa puolesta.
Reproduktiolaitos tuo muutoksen
Huippuihminen syntyy. Tulevaisuudessa valtiot - niin kauan kuin niillä on vielä omaa yritystoimintaa - ja yksityiset konsernit perustavat reproduktiolaitoksia, jotka tuottavat uudet sukupolvet, globaalien teknokoneistojen uuden ihmistyövoiman. Synnytyslaitoksiin valittaisiin vain perimältään terveitä valioyksilöitä tekemään lapsia. Vanhemmiksi valitut olisivat ammattisynnyttäjiä, joiden perimä täyttäisi tieteellistekniset vaatimukset. Tulevaisuudessa lapset voidaan synnyttää varmaankin jo keinotekoisesti, laboratorioiden liukuhihnoilla. Valvotussa reproduktiossa voitaisiin tuottaa huippusuorittajia ja erikoisihmisiä, joita postlokaalisen kulttuurin tuotanto-, urheilu- tai tajuntateollisuus tarvitsee. Synnytyslaitokset tekisivät myös mahdolliseksi lopultakin rajoittaa maapallon väestönkasvua.
Reproduktiolaitokset ovat huipputeknologian teknoyhteisöjä, jotka genetiikan, kasvatuksen ja fysiologian viimeisimpiä tutkimustulosten mukaan kasvattavat perimältään terveitä, tasapainoisia ja tietenkin älykkyydeltään huipputasoa olevia ihmisyksilöitä, joilla on kaikki edellytykset elää digitaalisessa maailmankulttuurissa onnellisen ja tuotteliaan elämän. He saisivat huippukoulutuksen, parhaan älykkyys- ja virikekasvatuksen, kaiken sen suorituskyvyn, mitä tieteellistekninen ihmistrimmaus kykenee tuottamaan.
Uusi ihmistuotanto. Ohjattu ihmistuotanto vähentäisi ratkaisevasti geneettisiä ja muita kehitysvirheitä ja voisi lopulta tuottaa vain täydellisiä työntekijöitä, jotka ovat fyysisesti ja psyykkisesti "huoltovapaita" , eivät kuluta terveyspalveluja ja pärjäävät roboteille. Ihmiskunnan lisääntymisen ohjaaminen tulee välttämättömäksi, kun terveys- ja sosiaalimenot kaatavat kansallisvaltioiden ja tulevaisuudessa myös globaalien teknosysteemien ylläpitämät sosiaalipalvelut. Epäterveitä lapsia ei globaalit työmarkkinat ota huolehtiakseen ja postlokaalisessa kulttuurissa, jossa kaikki yhteisöllisyys ja kollektiivisuus puuttuu, ei epäonnistuneita yksilöitä enää auteta julkisin varoin, yhteisöllisiä sosiaalirakenteita tuskin on olemassakaan. Ihmiselämän syntymästä kuolemaan hoitavat globaalit kaupalliset teknosysteemit.
Vapautettu maailmankansalainen. Globaali ihmislaji vapautuu perheväkivallasta, lapset kaltoinkohtelusta, teinit vanhempiensa mielivallasta ja aviopuolisot toinen toisistaan.
Seksiparit vapautuvat velvollisuudesta hankkia ja kasvattaa lapsia. Jokainen voi olla vain oma yksilönsä ja elää vain itselleen, hyvin harvat enää kykenisivätkään kasvattamaan lapsia väkivallattoman kasvatuksen, narsistisen liberalismin ja rajattoman tuottavuuden maailmassa.
Tulevat sukupolvet elävät jo kokonaan yksin omaa egoelämäänsä eivätkä tarvitse edes seksikumppania: robotit, tieteellistekniset seksivälineet ja simulaatio-ohjelmat riittävät. Sukupuolisuhteet toisen ihmisen kanssa menettävät nekin vähitellen mielenkiintonsa ja vähenevät, tai seksuaalivietti voidaan tukahduttaa, jopa eliminoida kokonaan ihmislajin perimästä. Mihinkä huipputeknologia ei pystyisi?
Näin ihminen vapautettaisiin kaikista niistä ongelmista ja tragedioista, joita seksuaalisuus on ihmislajille tuottanut, eikä yhdenkään feministin tarvitse enää kokea sukupuolittumisen tuskatiloja, synnytyskoneena olemista eikä sitoutumista lasten hoitoon. Vanhanaikaisen kotielämän epätasa-arvo, väkivalta, stressi ja epävarmuus katoaisivat. Vanhempien ei tarvitsisi olla huolissaan lastensa kehityksestä, koulumenestyksestä, huumeiden käytöstä eikä oman elämänuransa tuhoutumisesta. Perheväkivalta loppuisi kokonaan. Narsistisen yhteiskunnan ns. yksilöihmiset voivat täydellisesti uppoutua omaan egoelämäänsä ja yksilönoikeuksiinsa.
Globaali robottiaikakauden ihmislaji vapautetaan kansalaisyhteisöistä, perheestä ja avioliitosta, kaikista niistä siteistä, jotka nykyisin tukahduttavat modernin yksilöihmisen itsensä toteuttamista. Reproduktiolaitokset lopettaisivat kulttuurin primitivisaation ja ihmislajin rappeutumisen, pelastaisivat ihmiskunnan roboteilta.
(Postlokaalinen kulttuuri)